Kjøp
Når du har lagt inn bestillingen din, inngås en avtale om kjøp mellom deg og Rörfokus. En bekreftelse sendes til den e-postadressen du oppga ved bestillingen. Vi tar forbehold om eventuelt sluttsalg av produkter. Hvis du ikke har mottatt noen ordrebekreftelse, begynn med å sjekke om den har havnet i papirkurven, eller om bestillingen er i Sveas app. Ellers kan du gjerne sende en e-post til kundservice@rorfokus.se for å sjekke at bestillingen er behandlet, og for å få tilsendt en ny bekreftelse.
Priser
Våre priser oppgis inkludert moms. I handlekurven kan du se den totale prisen inkludert avgifter, moms og betaling. Vi tar forbehold om eventuelle trykk- og skrivefeil, samt åpenbart feilaktige priser.
Betaling
I vår e-handel benytter vi Sveas Checkout. Samtlige betalingsalternativer håndteres av Svea, og derfor kommer det ikke til å følge med en faktura i pakken. Den sendes hjem til deg separat. Ved bestilling over telefon sender vi en separat faktura til deg. Betalingsvilkår er 10 dager dersom ikke noe annet er oppgitt på fakturaen.
Tilbakebetaling
I de tilfellene da tilbakebetaling er aktuelt, gjøres dette til deg via det betalingsalternativet du oppga via Svea i kassen. Tilbakebetalingen gjøres i løpet av noen dager fra det at saken som forårsaket tilbakebetalingen er avsluttet. Hvis fakturaen forfaller før vi har rukket å tilbakebetale, er det viktig at du selv kontakter Svea for å forlenge betalingsfristen, eller at du betaler beløpet før forfallsdato. Rörfokus tar ikke ansvar for forsinkelsesavgifter som oppstår på grunn av at fakturaen har forfalt.
Faktura
Ved kjøp med faktura mottar du en kredittfaktura fra Svea med det krediterte beløpet.
Slik fungerer det når du returnerer en vare som er bestilt med faktura:
Når returen har kommet tilbake til lageret vårt og har blitt sjekket, gjør vi en kreditering. Dette kan ta mellom 1-10 dager fra vi har mottatt den. Etter at krediteringen er utført hos oss, gir vi beskjed til Svea som sender en kredittfaktura til deg som kunde. For eventuelle kostnader som oppstår ved en retur, les mer under ”Angrerett”. Du trekker fra det krediterte beløpet fra den opprinnelige fakturaen, og betaler inn gjenstående beløp. Opplysningene som brukes for innbetaling er de som står på den opprinnelige fakturaen fra Svea. Hvis forfallsdato nærmer seg og du ikke har mottatt informasjon om kreditering fra Svea, er det viktig at du kontakter Svea slik at du ikke får forsinkelsesavgifter og/eller inkassokrav. Vi selger våre fakturaer til Svea, og kan derfor ikke forlenge disse selv. Å forlenge betalingsfristen kan du gjøre selv i Sveas app.
Behandling av personopplysninger
Når du legger inn en bestilling hos oss, oppgir du personopplysningene dine. I forbindelse med registrering og bestilling godkjenner du at vi lagrer og bruker opplysningene dine i virksomheten vår for å oppfylle avtalen vi har med deg. Du har i henhold til personopplysningsloven rett til å få den informasjonen vi har registrert om deg. Hvis den er feil, ufullstendig eller irrelevant, kan du kreve at informasjonen rettes opp eller tas vekk. Kontakt oss i så fall via e-post.
Frakt
Bestilte varer sendes vanligvis første hverdag etter bestilling dersom vi ikke har kommet overens om noe annet. Leveringstiden varierer avhengig av varens størrelse, og hvor den skal leveres. Ytterligere leveringstid kan forekomme dersom varen sendes fra fabrikken.
Samtlige kolli over 20 kg leveres hjemme hos deg. Før hjemleveringen får du informasjon fra transportselskapet om leveringen. Kolli som veier mindre enn 20 kilo og som holder seg innenfor målene for levering til utleveringssted, leveres til nærmeste utleveringssted. Dersom du ønsker hjemlevering av mindre produkter, må du kontakte oss for manuell bestilling og prisopplysning. Du skal få beskjed om at varen er på vei til deg. Vi samarbeider med samtlige større speditører og transportselskaper der vi sammen sørger for at varene kommer hjem til deg. Vi forsøker alltid å sende varen samme dag, eller dagen etter at bestillingen har kommet inn. Ved større bestillinger kan det hende at ordren deles opp i flere leveranser eller pakker. Dette gjelder spesielt dersom bestillingen inneholder varer fra flere produsenter. Ved spørsmål om levering som er delt opp, vær vennlig å kontakte vår kundeservice.
Dersom du ikke er tilgjengelig ved lossing av bestillingen din, debiteres du for de kostnadene som oppstår. Dette gjelder også pakker som leveres til utleveringssted og som ikke hentes. Du debiteres en returkostnad i henhold til kapittelet "angrerett". Dette gjelder også dersom du foretar en varslet tilbaketrekning av en bestilt levering, du debiteres da de ekstra kostnadene som oppstår.
For alle leveringer gjelder transport fram til tomtegrensen på farbar vei, dersom ikke noe annet oppgis. Hvis du bor i et leilighetshus, leveres varene til porten.
Ved mottak av varene må de sjekkes grundig før det gis kvittering på leveransen. Dersom det er synlige skader på emballasjen eller på varen, skal dette skrives på fraktseddelen før du undertegner den. Dette for at du som kunde skal kunne få erstatning for pakker som er skadet under transport. Ved synlige godsskader der det mangler merknad på fraktseddelen, betales det ikke ut noen erstatning for skaden, siden transportselskapet krever at den typen skader noteres. Du har også mulighet til å nekte å ta imot leveransen, og gi beskjed til vår kundeservice for å få tilsendt en ny vare.
Transportselskapet setter ikke fra seg gods uten kvittering fra kunden, eller den som på vegne av kunden er ansvarlig mottaker. Dette betyr at du har ansvar for at det er noen som kan ta imot godset og signere når leveringen gjøres. Hvis du ikke er hjemme selv og kan motta den, går det bra å gi legitimasjonen din til en annen person som kvitterer leveransen.
Ordre som ikke mottas
Dersom du ikke er tilgjengelig ved lossing av bestilling din, debiteres du for de kostnadene som oppstår for manglende mottak.
For pakker som leveres til utleveringssted og som ikke hentes, debiteres du en returkostnad i henhold til tabellen under angrerett.
Terminalleie
Dersom du ikke kan ta imot hjemleveringen innen 5 dager fra varsling, blir du debitert en ekstra håndteringskostnad på 199 kr per dag og forsendelse.
Endring av leveringsadresse
Når varen har forlatt lageret, går det ikke an å endre leveringsadressen. Derfor er det ekstra viktig at du sjekker at leveringsadressen er helt korrekt før bestillingen gjøres og godkjennes.
Levering til øyer
Ved ønske om levering til øyer i skjærgården eller øyer som ikke har broforbindelse, leverer vi i henhold til den kostnaden som står på ordrebekreftelsen til en fast adresse på fastlandet. Kunden må sørge for at leveransen blir mottatt på denne adressen, og deretter selv sørge for videre transport til øy. Ved ønske om levering rett til øy, vennligst kontakt vår kundeservice for prisopplysning.
Angrerett
Forbruker
Når du handler på internett, gjelder forbrukerkjøpsloven. Denne loven beskytter deg som forbruker.
Dersom du vil angre et kjøp, må det gis beskjed om dette til Rörfokus i løpet av 14 dager fra varen ble mottatt. Melding om ønsket retur sendes til kundservice@rorfokus.se. Merk tydelig med ordrenummer og hvilke produkter du vil returnere. Dersom du vil avbryte et kjøp du ikke har fått levert ennå, kan du bli debitert for de kostnadene som har oppstått for Rörfokus knyttet til din bestilling, maks. samme beløp som returfrakten.
Kunden har rett til å undersøke varen før eventuell retur. Undersøkelsen må gjøres med forsiktighet, og ikke være mer omfattende enn nødvendig. Dersom produktet har vært brukt eller montert, gjelder ikke returretten lenger. Hvis varen har blitt håndtert mer enn det som er nødvendig for å sjekke dens funksjon eller egenskaper, kommer Rörfokus til å debitere deg som kunde for verdiminskningen av produktet. Dette gjelder også emballasjen. Varen må returneres komplett i originalemballasjen for at returen skal bli godkjent. Merk at returer kun godkjennes til helt beløp dersom originalemballasjen godkjennes. Rörfokus har rett til å avslå returer der varen eller emballasjen ikke lenger kan selges til full pris.
Når returnert vare er tilbake på lageret til Rörfokus, refunderes varens kjøpsbeløp. Det legges til en kostnad for returfrakt. Dersom varen har blitt sendt tilbake skadet, eller hvis den på annen måte har blitt brukt slik at angreretten ikke kan benyttes, kommer ikke den returnerte varen til å tilbakebetales, og kjøperen må betale returkostnad og eventuelt tilbakesending dersom en ønsker å få varen tilbake. Rörfokus tilbakebetaler via den betalingsmåten som ble valgt ved betaling i løpet av 10 arbeidsdager fra det tidspunktet varen er tilbake på lageret. Ved retur fra kunde til Rörfokus har kunden ansvar for eventuelle skader som kan oppstå under transporten. Visse unntak kan forekomme, for eksempel ved retur av dusjkabinett og andre store/tunge pakker. Send en e-post til oss, så kan vi beregne returkostnaden. Pakker omfatter kolli under 20 kg som sendes via utleveringssted. For kolli der lengde + omkrets er mer enn 3 meter, benyttes det returkostnad for halvpalle/palle.
For pakker/stykkvarer som er lengre enn 140 cm, blir det et ekstra gebyr for lang pakke, 150 kr.
Kostnader for returer
Returmetode |
Kostnad |
Eksempel på produkt |
Mindre pakker til utleveringssted (parcel) |
250 kr |
Hånddusjholder, toalettsete, blandebatteri |
Større pakker til utleveringssted (parcel) |
350 kr |
Takdusjsett, håndkletørker med emballasje opptil 140 cm, speil opptil 80x80 cm |
Halvpalle (system) |
3 500 kr |
Speilskap, kommode opptil 80 cm bred, speil større enn 80x80 cm, toalett |
Palle (system) |
5 000 kr |
Dusjdører, badekar, kommode mer enn 80 cm bred |
Dersom du ikke er tilgjengelig ved lossing av bestillingen din, debiteres du for de kostnadene som oppstår for Rörfokus. Dette gjelder også pakker som leveres til utleveringssted og som ikke har blitt hentet. Du som kunde debiteres for returkostnad for respektive produktgruppe av uavhentede pakker som har blitt sendt i retur. Merk at fraktkostnaden ikke tilbakebetales ved retur, eller hvis angreretten benyttes av en annen grunn.
Bedrifter
Ved bedriftskjøp gjelder kjøpsloven. Dersom returrett gis i henhold til kjøpsloven, kan returavdrag på 20% av varens verdi komme i tillegg til kostnaden for returfrakten.
Leveringsforsinkelser
Ved leveringsforsinkelser blir du alltid informert om dette dersom det er mulig. Årsaker til leveringsforsinkelser er for eksempel når en leverandør ikke kan oppfylle sin forpliktelse til Rörfokus. Dersom en leveringsforsinkelse mot formodning skulle oppstå, har du som kunde rett til å heve kjøpet uten kostnader. Obs! Dette gjelder ikke for produkter som ikke er på lager og som produseres på bestilling fra kunden. I så fall må forsinkelsen være betydelig.
Rörfokus kompenserer ikke for varslede leveringsforsinkelser. Ikke bestill håndverker før du har mottatt og sjekket varen.
Reklamasjon
Dersom kjøperen påviser at levert vare har kvalitetsfeil av noe slag, ber vi kunden om å kontakte vår kundeservice slik at vi kan sørge for at feilen rettes opp. I de tilfellene der en vare byttes ut, må kjøperen returnere den feilaktige varen til selgeren. En retur som oppstår på grunn av en reklamasjon betales av Rörfokus, men Rörfokus har rett til å undersøke den påviste feilen før tilbakebetaling. Ikke bestill håndverker før du har sjekket at de riktige produktene har blitt levert, og at ingen skader har oppstått under transporten.
Transportskader
Ved eventuelle synlige eller skjulte skader trenger vi, dersom det er mulig, fotodokumentasjon av skaden. Ta bilde av både emballasjen og skaden på møbelet, og send disse bildene på e-post sammen med ordrenummer til kundservice@rorfokus.se. Reklamasjon på grunn av transportskade må komme fram til oss innen 5 dager etter at varen har blitt levert. Ved synlige skader på varer må beskjed om dette stå på fraktseddelen for at vi skal kunne erstatte skaden, signer derfor aldri en leveranse uten å notere dette og å gjøre en grundig undersøkelse av varen. Du har også mulighet til å nekte å ta imot leveransen og kontakte vår kundeservice for levering av ny vare.
Dersom noen av de leverte varene er feilaktige, ber vi deg om å kontakte oss så fort som mulig, slik at vi kan rette opp feilen. Feilleverte og feilaktige varer må ikke monteres, da betraktes det som at kjøperen har godkjent leveransen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom omstendigheter gjør at det først ved montering går an å se at det har blitt sendt feil vare. I disse tilfellene kommer vi til å rette opp feilen.
Kontaktinformasjon
Rörfokus E-Handel AB
Gävle Brovägen 17
80293 Gävle
Kundeservice: +4626-106650
E-post: kundservice@rorfokus.se